Vlak voor de zomervakantie volgde ik een crowdfunding workshop  van een deskundige van het eerste uur.  Simon Douw  is een van de initiatiefnemers van de eerste Crowdfunding website in Nederland. Op een hele inspirerende en prikkelende wijze introduceert hij je in de wereld van crowdfunding. Het was erg jammer dat de twee uur om waren. Ik had nog wel uren willen luisteren.

Crowdfunding staat voor het (online) werven van fondsen werven via een massa kleine investeerders. Het gaat vaak om specifieke projecten met een vaste termijn. En door crowdfunding maak je mensen een beetje mede-eigenaar.

Belangrijk bij Crowdfunding is

  • Mobiliseren van je netwerk
  • Bekendheid geven
  • Betrouwbaarheid
  • Soort projecten

Waarom Crowdfunding?

  •  Om naamsbekendheid te verkrijgen
  • Om een community aan je te binden
  • Als vorm van marktonderzoek inzetten

Hoe trek je mensen naar jouw project?

b14maartent204

 

 

 

 

 

 

 

 

Met een goede communicatiestrategie en de juiste communicatiemiddelen! Maar voordat je het project onder het grote publiek onder de aandacht brengt, moet je je eigen netwerk al hebben geenthousiasmeerd om geld te geven aan het project. Wat helpt om succesvol te zijn is een filmje en wel een eerlijk authenthiek filmpje (niet perse van grote kwaliteit), het duidelijk aangeven van de deadline en zelf zichtbaar zijn als initiatiefnemer.

En wat zijn beweegredenen voor mensen om geld te geven aan een project?

  • Deel doet mee voor de reward
  • Deel zegt ik wil dat het project er komt
  • Gunfactor

Wat werkt (in Nederland)?

  • “Koninklijk wij”,”Samen maken”
  • “Kleine revolutie”/nieuw/voor het eerst
  • Noodzaak/alleen mogelijk als /het verschil maken (urgentie aangeven)
  • Bouwen vs steunen/doneren

Samenvattend

  1. Motivatie erg belangrijk
  2. Project met urgentie
  3. Tastbaar
  4. Netwerk
  5. Organisatiekracht
  6. Reward (hebben ze iets teruggegeven?)